VRC Nieuws

Academy

Finance Academy krijgt upgrade

 

Goed nieuws: we hebben ons cursusplatform Finance Academy vernieuwd. De nieuwe omgeving is ten eerste veel gebruiksvriendelijker en overzichtelijker. U kunt bijvoorbeeld gemakkelijk filteren op onderwerp, op aantal PE-punten en op cursuslocatie. 

 

Ook het design krijgt een nieuw jasje. Zo maken we het voor u nog gemakkelijker - en leuker - om u in te schrijven voor een cursus. Het vernieuwde platform zal in oktober beschikbaar zijn op de website. Tegelijkertijd wordt het aanbod aan cursussen flink uitgebreid, bijvoorbeeld met cursussen over nieuwe onderwerpen zoals data-analyse en Artificial Intelligence (AI).

 

Lees verder over Finance Academy

 
Verder in het nieuws:

Webinar: uitdagingen in de retailsector

 

Nieuwe e-learnings in samenwerking met Open Universiteit

 

Ideeën voor kennisdeling

 

Bijna 1 op 5 organisaties worstelt met coronaschuld Belastingdienst

 

Mkb-ondernemingen hebben vaker financiële buffer dan ooit

 

Deel ondernemingen mag 7 jaar doen over terugbetalen belastingschuld

 

Ook vindt u op het nieuwe platform nieuwe reeksen van bestaande cursussen over onderwerpen als Power BI, ethiek en management control. Met deze stappen zet de VRC de ingeslagen weg naar professionele vernieuwing van de vereniging voort. 

 

Wilt u weten welke interessante cursussen de VRC u te bieden heeft? Meer informatie en inschrijven kan op het nieuwe Finance Academy-platform.

 

Fysieke bijeenkomsten

De upgrade van het Finance Academy-platform en het uitbreiden van het cursusaanbod zijn een direct uitvloeisel van de missie van de VRC: het verder opleiden en ondersteunen van topexperts in de financiële sector, waaronder meer dan 5.200 VRC-leden met de RC-titel. Jaarlijks volgen honderden registercontrollers een cursus van de VRC. Online of fysiek. De afgelopen jaren vonden er vanwege de coronacrisis voornamelijk online cursussen plaats. Ervaringen uitwisselen en van elkaar leren kan heel goed online. Dat hebben we de afgelopen periode gemerkt. Maar niet voor niets hechten we ook veel waarde aan fysieke bijeenkomsten. Als registercontroller is het prettig en waardevol om andere RC's te ontmoeten en kennis te delen. Dat gaat vaak beter in een fysieke setting. Bovendien is het vaak makkelijker om een netwerk van collega’s op te bouwen als je elkaar persoonlijk spreekt.

 

Om die reden zijn we in de zomer begonnen met het organiseren van cursussen en evenementen op het VRC-kantoor in Amsterdam. Dat viel bij de deelnemers in goede aarde.

Academy COPY

Dr. Berend van der Kolk tijdens de Vrij-Mi-Know over remote working en management control op het VRC-kantoor.

 

Bij het vormgeven en uitbreiden van ons cursusaanbod hebben we dan ook rekening gehouden met de fysieke component. Het aantal fysieke cursussen is gegroeid en u kunt zich nu inschrijven voor cursussen op locaties verspreid over het hele land. Daarnaast blijven we online evenementen organiseren, zoals u van ons gewend bent. Wilt u graag in fysieke setting van gedachten wisselen met andere registercontrollers? Wij ontvangen u van harte tijdens onze cursussen en evenementen. Al onze cursussen en evenementen vindt u op onze website.

Naar boven 

Webinar: uitdagingen in de retailsector

De VRC organiseert regelmatig bijeenkomsten voor leden die in een bepaalde sector werken. Elke sector brengt namelijk zijn eigen dynamiek, uitdagingen en manier van werken met zich mee. Omdat we flink wat leden in de retailsector hebben, organiseerden we op 8 september het webinar Challenges in retail.


3 uitdagingen belicht

Vier topsprekers uit de sector waren uitgenodigd om hun visie te delen op de uitdagingen waar zij mee te maken krijgen. De dagvoorzitter was Nadine Koerselman, EMFC RC, bestuurslid van de VRC. Adgild Hop (Retail Market Lead NL, Deloitte) begon met een presentatie waarin hij een overzicht gaf van de uitdagingen waar de retailsector nu mee te maken heeft. 

Nieuws Webinar: uitdagingen in de retail

Van links naar rechts: Sprekers Casper Geurtz, Marinke Phaff, Nadine Koerselman (dagvoorzitter) en Adgild Hop. Spreker Werner Schouten ontbreekt.

Eén van de uitdagingen die hij noemde was het vinden van getalenteerd personeel. Niet alleen het vinden van personeel is lastig, maar ook het behouden ervan. Een andere uitdaging is de shift die de retail moet maken van fysieke winkels naar online. Belangrijk daarbij is wat de klant verwacht en hoe de klant zich gedraagt. De klant verwacht dat hij fysiek en online dezelfde producten kan verkrijgen. Van dezelfde kwaliteit en met dezelfde service.


Aandacht voor duurzaamheid

Een belangrijke andere uitdaging die in de retailsector breed speelt, is de aandacht voor duurzaamheid. Beter gezegd: hoe maken we de sector als geheel duurzamer? Het gaat bijvoorbeeld om het reduceren van afval en de mogelijkheid tot recyclen, maar ook hoe de sector de omstandigheden kan verbeteren van mensen die bijvoorbeeld in de fabrieken werken.

 

Vervolgens sprak Werner Schouten (Director van de Impact Economy Foundation) over de rol van de registercontroller in een impacteconomie en deelde Marinke Phaff (CFO van FonQ) interessante inzichten over duurzaamheid in de retailsector. Afsluitend vond er onder leiding van Nadine Koerselman EMFC RC (Director Management Reporting bij NIBC, bestuurslid VRC) een rondetafelgesprek plaats met alle retailexperts, waaronder ook Casper Geurtz (Senior Manager Logistics Control bij bol.com). Via de chat werden veel vragen gesteld die onze experts graag beantwoordden. Het was een succesvol webinar.

Naar boven 

Nieuwe e-learnings in samenwerking met Open Universiteit

In samenwerking met de Open Universiteit hebben we een aantal gloednieuwe e-learnings ontwikkeld. Het is voor het eerst dat de VRC een e-learning samen met een partner heeft gemaakt en deze lijn willen we in de toekomst voortzetten. De e-learnings staan in het teken van digitalisering. U krijgt inzicht in twee nieuwe trends op het gebied van technologie en data:

- Blockchain

Data Analytics
Artificial Intelligence for Business

 

U kunt de cursussen in uw eigen tijd volgen, in uw eigen tempo. U kunt per cursus PE-punten registreren. De e-learnings zijn ontwikkeld door experts in het vakgebied en worden ondersteund met onder andere video’s, inhoudelijke artikelen en opdrachten. Kijk op www.vrc.nl/evenementen voor meer informatie.

Ideeën voor kennisdeling

De VRC is geïnteresseerd in wat u als registercontroller raakt en met welke uitdaging u te maken heeft in uw werk. Heeft u ideeën voor relevante onderwerpen voor bijvoorbeeld Vrij-Mi-Know's, webinars of cursussen? Of beschikt u over specifieke kennis die ook interessant kan zijn voor andere registercontrollers? Wij zien uw suggesties graag tegemoet. U kunt mailen naar vrc@vrc.nl.

Naar boven 

Bijna 1 op 5 organisaties worstelt met coronaschuld Belastingdienst

Van de Nederlandse organisaties verwacht zeventien procent moeite te hebben met het terugbetalen van de belastingschulden die tijdens de coronacrisis zijn opgebouwd. Ook komen veel werknemers niet uit met de thuiswerk- en reiskostenvergoeding.


Dat blijkt uit onderzoek van Nextens, leverancier van aangiftesoftware. De helft van de financials gaf bij het onderzoek aan dat werknemers niet uitkomen met de thuiswerkvergoeding. Organisaties kunnen gebruikmaken van een gerichte vrijstelling van 2 euro per dag per werknemer. Maar dat is volgens financials onvoldoende om de kosten van thuiswerken te compenseren. Volgens berekeningen van Nibud van afgelopen maart kost thuiswerken nu zo’n 3,05 euro per dag.

Nieuws_834
Versobering WKR

Ook is er teleurstelling over het terugschroeven van de vrije ruimte binnen de werkkostenregeling. Die was verruimd naar 3 procent in 2020 wegens de coronacrisis, onder meer om meer mogelijkheden te bieden om een thuiswerkplek in te richten en andere thuiswerkkosten te dekken, maar is in 2022 weer 1,7 procent. Meer dan de helft van de financials geeft aan dat dit invloed had op hun organisatie.


Vooruitkijken

“Voor de financieel professionals zijn het twee roerige jaren geweest”, zegt Juliette Goetzee, Managing Director bij Nextens. “Met NOW-steun, eerst een krimpende markt, later een groeiende markt, inflatie en een werkkostenregeling die omhoog en vervolgens weer naar beneden ging. Nu is het tijd om vooruit te kijken naar wat het komende jaar qua veranderingen in petto heeft met het nieuwe Belastingplan. Want waar de belastingaanpassingen vorig jaar gering waren, worden er voor dit jaar veel veranderingen verwacht.”

Naar boven 

Mkb-ondernemingen hebben vaker financiële buffer dan ooit

Mkb-ondernemingen hebben gebruikgemaakt van de omzetgroei om meer geld achter de hand te houden. Op lange termijn houden bedrijven meer geld in kas om onzekere tijden te kunnen pareren.

 

Volgens de Exact MKB monitor worden door de huidige onzekerheid investeringen uitgesteld en buffers lopen op. Het aantal bedrijven dat een buffer van minimaal 10.000 euro heeft was ook voor de pandemie, het bedrijf doet de meting sinds vier jaar, nog niet zo hoog. Het percentage van ondernemingen met een dergelijke buffer staat op 61 procent.

Nieuws CO2


Meer geld in kas

In mei behaalden Nederlandse ondernemers een omzetgroei van 16,73 procent. Dat is de tweede maand op een rij met omzetgroei. “Aan het eind van het eerste kwartaal zagen we al dat steeds meer mkb-bedrijven de maand afsloten met een positieve cashflow. Deze cijfers laten zien dat ze ook op de lange termijn meer geld in kas houden”, zegt Marcus Schuite, Senior Solution Marketing Manager bij Exact.

Afname omzetgroei

Dat is wellicht nodig, want uit de cijfers blijkt dat Nederlanders vaker de hand op de knip houden. In mei nam de omzetgroei van de horeca, na een aanvankelijke stijging na de lockdowns, fors af. De groei ging van 171,95 procent in april naar 74,84 procent in mei. “Hoewel het ook voor ondernemers onzekere tijden zijn, is er wat ons betreft niet direct reden tot paniek”, aldus Schuite.


Betaaltermijn stabiel

“Mkb-ondernemingen realiseren nog altijd omzetgroei en op dit moment zijn de cashflow- en liquiditeitscijfers goed. Bovendien is de betaaltermijn stabiel en wordt er met een gemiddelde van nog geen 30 dagen ook vrij snel betaald. Alleen de horeca moeten we in de gaten houden. We verwachten dat mensen door de sterke inflatie zullen bezuinigen op uitjes, waardoor de omzetgroei in die sector wellicht verder afneemt.

Naar boven 

  

Deel ondernemingen mag 7 jaar doen over terugbetalen belastingschuld

Het wordt voor sommige ondernemingen mogelijk om de aflossingstermijn van de coronabelastingschuld te verlengen van vijf naar zeven jaar. Het gaat hierbij om in de kerngezonde ondernemingen met een schuld van meer dan 10.000 euro. Ook wordt het mogelijk voor ondernemingen om eenmalig een betaalpauze van drie maanden in te lassen en om per kwartaal te betalen in plaats van per maand.

Belasting

Met de langere aflossingstermijn wil het kabinet ondernemingen die financieel gezond zijn en te maken hebben met tijdelijke aflossingsproblemen helpen. Wel verbindt het kabinet voorwaarden aan de verlenging, om te voorkomen dat ondernemingen die de verlenging niet nodig hebben er gebruik van maken.


Wie komt niet in aanmerking voor de verlenging?

Drie groepen komt niet in aanmerking voor extra verlening van de betalingsregeling:

  • Bedrijven die gebruik hebben gemaakt van het belastinguitstel, maar er financieel niet slecht voorstaan.
  • Bedrijven die een hoge (corona)belastingschuld hebben opgebouwd, maar de jaren voorafgaand aan corona niet of nauwelijks winst hebben gemaakt.
  • Bedrijven met een openstaande (corona)belastingschuld lager dan 10.000 euro.

 

Aanvragen bij de belastingdienst

Om gebruik te maken van de verlenging moeten ondernemingen een verzoek indienen bij de Belastingdienst. Hieruit moet blijken dat de schuld niet binnen vijf jaar afgelost kan worden, maar wel binnen zeven jaar. De fiscus toetst het verzoek op basis van de aangeleverde gegevens. Bij een schuld vanaf 50.000 euro wordt meer onderbouwing gevraagd dan bij een schuld tussen 10.000-50.000 euro. Een verzoek kan de hele looptijd van de betalingsregeling aangevraagd worden.


Meer flexibiliteit bij terugbetaling

Voor de zomer is al in kaart gebracht welke problemen ondernemingen ervaren bij het aflossen van hun coronabelastingschuld. Dat via internetconsultatie en door gesprekken met getroffen sectoren. Hieruit kwamen twee mogelijkheden naar voren om ondernemingen meer flexibiliteit te bieden bij het terugbetalen. Het per kwartaal betalen in plaats van per maand en het mogelijk maken een eenmalige betaalpauze van drie maanden in te lassen. Dit kan bijvoorbeeld helpen bij bedrijven met een sterk wisselende omzet door seizoensinvloeden. Om hiervan gebruik te maken moeten ondernemers een schriftelijk verzoek indienen waaruit de aflossingsproblemen blijken.


1 oktober starten met aflossen

Ondernemers starten vanaf 1 oktober dit jaar met het aflossen van de belastingschuld die ze tijdens de Covid-19 pandemie hebben opgebouwd. Dit tijdelijk uitstel van belastingbetaling was onderdeel van het coronasteunpakket. Momenteel hebben 269.000 ondernemingen nog een openstaande belastingschuld van ruim 19 miljard euro. Totaal hebben zo’n 400.000 ondernemers gebruik gemaakt van het tijdelijk uitstel. Een deel van de ondernemers die gebruikt heeft gemaakt van dit belastinguitstel heeft de schuld al deels of volledig afbetaald. Hierdoor is inmiddels 28 miljard van het oorspronkelijke bedrag van 47 miljard euro al afgelost.

  

Naar boven 

Nieuws

3/12
Loading ...