Next Generation

 

Sophie van de Putte, business planning & performance lead bij Tony’s Chocolonely

 “Ik wil de wereld een stukje eerlijker maken” 

Sophie van de Putte (38) ziet het als een gelukstreffer dat zij de rol van business planning & performance lead mag vervullen bij Tony’s Chocolonely. Zij schaart zich dan ook volledig achter de missie om honderd procent slaafvrij de norm in chocolade te maken. “Ik vind het belangrijk om meer bij te dragen dan een paar mensen rijker te maken. Ik wil de wereld een stukje eerlijker maken.” 

Lees meer


Foto's: Cor Salverius

Sebastiaan van Welie_374

Een, zoals ze zelf zegt, licht feministische gedachte, was voor Sophie in 2012 de aanleiding om de opleiding tot registercontroller te volgen. “Vanaf de middelbare school leeft er bij mij de gedachte: ik wil voorkomen dat ik op een gegeven moment vanwege mijn opleiding tegen een plafond aanloop in mijn professionele carrière. Ik wilde geen belemmeringen ervaren doordat ik niet het juiste papiertje zou hebben. Ook met de gedachte dat ik toch een vrouw ben en het geen vanzelfsprekendheid is dat een vrouw de top haalt. Mocht ik nu ooit CFO willen worden, dan kan dat in ieder geval mijn RC-titel op zak.”


Het verhaal achter de cijfers

Tijdens haar RC-studie ging Sophie aan de slag als business controller bij Rituals. Via een dienstverband bij de West Coast Supply Group, belandde ze in april 2022 bij Tony’s Chocolonely. “Het vak van controller vind ik heel mooi, maar ik ben zelf breder georiënteerd. Ik word het meest enthousiast van de combinatie tussen business control en business intelligence. Daar gaat mijn hart echt sneller van kloppen. Het zijn niet zozeer de cijfers die mij aanspreken, maar het verhaal erachter. Wat zijn de drivers achter de resultaten? Wat kunnen we op basis van die drivers verwachten voor de toekomst? Om die dwarsverbanden te kunnen leggen, moet je analytisch kunnen denken. Bijna conceptueel. En dat geeft mij voldoening.”

 

“Wij willen onze impact op de cacaosector vergroten en uiteindelijk zorgen voor een eerlijkere supply chain.”


Bouwen

In haar rol is Sophie binnen Tony’s Chocolonely verantwoordelijk voor business control, business intelligence en businessplanning. “Ik stuur een team van zes medewerkers aan. Twee business controllers, drie BI-specialisten en een business planning manager. Wij zijn een hard groeiende organisatie en ik vind het leuk om aan de organisatie te kunnen bouwen. Om ze verbeteringen aan te kunnen brengen in de finance-organisatie. Die kans heb ik eerder al gehad bij Rituals. Toen ik daar in 2014 kwam te werken hadden we een omzet van 180 miljoen euro. Bij mijn vertrek in juli 2010 zaten ze bijna tegen een miljard euro aan.”


“Op het moment dat ik bij Tony’s begon, was het bedrijf ongeveer net zo groot als in mijn begintijd bij Rituals. Een scale-up-fase, waarin veel ruimte was en is om te bouwen. Veel processen zijn nog niet goed gestructureerd. In deze fase is vertrouwen geen goede basis meer om te kunnen groeien als organisatie. Als er dan iemand wegvalt, verlies je automatisch kennis. Die kennis wil je borgen. Evenals de processen. Er zijn het afgelopen jaar al mooie stappen gemaakt, maar er valt nog genoeg te bouwen. Zo is er nog winst te boeken bij businesscontrol om minder tijd nodig te hebben voor het maken van rapportages en juist waarde toe te voegen met het analyseren van de cijfers. Daarnaast zijn we druk bezig om onze BI-infrastructuur beter in te richten naar de behoefte van de business op het gebied van data en inzichten. Ik deins zeker niet terug voor deze uitdagingen. Ik krijg er alleen maar energie van.”


Een eerlijkere supply chain

Tony’s Chocolonely is een impactorganisatie die chocola maakt. Dus geen chocoladebedrijf die impact maakt. Sophie: “Wij willen onze impact op de cacaosector vergroten en uiteindelijk zorgen voor een eerlijkere supply chain. Het gros van de marge op chocola komt niet bij de cacaoboeren terecht. Daardoor is er bij hen veel armoede en vindt er kinderslavernij en uitbuiting plaats. Wij proberen de marges evenredig te verdelen en er daarmee voor te zorgen dat de boeren een fair price krijgen. Dat ze een zodanig salaris krijgen dat ze kinderen naar school kunnen sturen en zichzelf kunnen voorzien in hun basisbehoeften. Zoals eten en een huis. Door de boeren een hogere prijs te geven voor hun producten, valt de noodzaak tot slavernij en uitbuiting weg.”

Vijf samenwerkingsprincipes

Tony’s Chocolonely heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan vijf samenwerkingsprincipes voor slaafvrije cacao. Daarmee is het bedrijf ervan overtuigd dat cacaoboeren een leefbaar inkomen kunnen verdienen, waardoor er een einde komt aan moderne slavernij en kinderarbeid op de cacaoplantages in West-Afrika. Alle vijf samenwerkingsprincipes moeten worden toegepast om structurele verandering te bereiken en de cacaoketen duurzamer te maken. De vijf principes zijn: traceerbare bonen, een hogere prijs, sterke boeren, de lange termijn en kwaliteit en productiviteit.

Minimalisme

Duurzaamheid in de breedste zin van het woord speelt een grote rol in het werkzame leven van Sophie en ook privé staat het bij haar hoog op de agenda. “Ik vertaal duurzaamheid voor mezelf naar minimalisme. Ik probeer heel bewust na te denken over wat wij wel en niet nodig hebben. Ik koop heel weinig kleiding en de kleding die ik koop is vaak tweedehands. Voedselverspilling vind ik ook verschrikkelijk. Ik bewaar alles en als we het niet meer kunnen eten, probeer ik het nog in de tuin te gebruiken. Om maar te voorkomen dat wij iets weg moeten gooien. Daarnaast probeer ik andere spullen te hergebruiken, breng ik het naar de kringloop of geeft het aan anderen. Ik probeer me bewust te zijn van de resources. Voor de energiecrisis hadden wij onze thermostaat al niet hoger staan dan negentien graden. Ik heb genoeg truien in de kast liggen. Dus als ik het koud heb, trek ik er eentje aan in plaats van in mijn T-shirt op de bank te gaan zitten. Ik probeer ook zo vaak mogelijk met de trein te reizen. Dat is ook iets wat vanuit Tony’s wordt gestimuleerd. Met twee kleine kinderen ontkom je er bijna niet aan om een auto te hebben, maar wij nemen er absoluut geen tweede auto bij.”


CFO worden?

Sophie heeft met haar RC-titel op zak het juiste papiertje om CFO te worden, maar heeft ze die ambitie eigenlijk wel? “Ik wil met name dingen doen die dichtbij mij staan. Ik staar me niet blind op het CFO-schap, maar ik sta er absoluut voor open als het op mijn pad komt. Het lijkt me wel heel interessant om op een bepaald moment in mijn carrière op dat niveau te acteren. Ik wil graag werken aan iets waar ik energie van krijg en dat is momenteel zo bij Tony’s Chocolonely. Er zijn voldoende mogelijkheden om zowel de organisatie als mezelf te ontwikkelen.”


Sophie van de Putte

Naam: Sophie van de Putte.

Functie: Business planning & performance lead.

Organisatie: Tony’s Chocolonely.

Leeftijd: 39. Thuissituatie: Ik woon met mijn man Tim en zonen Pepijn van 6 en Otto van 3.

Ambitie: Dingen blijven doen waar ik energie uit haal.

Grootste uitdaging: Balans vinden tussen een jong gezin en toewijding aan Tony’s.

Ik heb een hekel aan: Onrecht en consumeerderen.

Favoriete dingen: Mijn gezin en tuinieren.


Naar boven 

Next generation Sophie van de Putte

10/13
Loading ...